רונן מרדכי גרין מציג: היבטים משפטיים של יזמות

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

הון אינטלקטואלי/ קניין רוחני

על פי רונן מרדכי גרין כל פטנט, סימן מסחרי, זכויות יוצרים או סודות מסחריים פטנט בעלות על זכות המונעת מאחרים ליצור, להשתמש או למכור רעיון דומה. זה חוזה בין הממשלה לבין הממציא לפיו הממשלה, הוא מקנה לממציא בלעדיות לזמן מוגבל תמורת המצאתו. פטנטים שימושים / תועלתיים: שכיח ביותר, מוגבל לתקופה של 20 שנה, מונע מאחרים לייצר, למכור ולהעתיק את המוצר שנרשם פטנט עיצובי: מתייחס להגנה על הצורה, תקף ל-14 שנה מגן על הממציא מכל ניסיון יצור, שימוש ומכירה של מוצר בעל צורה דומה לפטנט.

יתרונות ברישום פטנטים: הגנה מפני העתקה לתקופה  ארוכה, מה שמקנה  יצירת יתרונות תחרותי בשוק. ישנה אפשרות לרישום בינלאומי של הפטנט, כך שהמשמעות עבור היזם היא  פריצת דרך גלובאלית והגנה על הפטנט ברמה הגלובלית. יש אפשרות לתת רישיונות לשימוש בפטנט ובכך להגדיל את רווחי החברה הממציאה. חסרונות ברישום פטנטים: לעיתים קל לעקוף פטנטים, ולפעמים בשינוים קלים ניתן לייצר מוצר דומה למוצר שפיתחת במחיר תחרותי (כי המעתיק חסך לעצמו את הוצאות הפיתוח המהותיות), רישום פטנט משמעותו עלויות כספיות גבוהות: עו”ד, אגרת רישום, בנוסף, לאחר שהפטנט  הוגש אין וודאות לאישורו, יתכן המתחרים הקדימו אותך ולכן היערכות להגשת פטנט היא מורכבת ויקרה.

רישום פטנטים היא לא בהכרח דרך המבטיחה את הצלחתו של המיזם מהטעמים הבאים: אופן התקבלות המוצר השוק, רישום  הפטנט, אינו מבטיח כי המוצר יזכה לאהדה בשוק. קל לעקוף פטנטים, חברה מתחרה יכולה  לעקוף את הפטנט ולייצר מוצר דומה, משופר ומשודרג ולהחליף ולבטל את יתרונות הראשוניות של הפטנט. כדי שהמיזם שנשען על פטנט יצליח, החברה צריכה לממש אותו. לעיתים המיזם מתקשה לגייס את המשאבים הדרושים לממש את הרעיון.

tzilomacher2FMC5nOW9venhyam9r2FGJ5A1476 1024x683 - רונן מרדכי גרין מציג: היבטים משפטיים של יזמות
רונן מרדכי גרין עם חבר כנסת אפי איתן

פטנט חייב להיות המצאה, כלומר יהווה מוצר או תהליך הניתן ליישום או לשימוש. תנאי מקדים לרישום פטנט הינו שהמוצר / התהליך יחשבו להמצאה, להבדיל מתגלית (כגון תופעה קיימת, חוק טבע, אלגוריתם) אשר שייכת לכלל הציבור ואין אפשרות לקבל הגנה משפטית בגינה. על ההמצאה גם להיות חדשה, כלומר, המצאה שלא התפרסמה בפומבי בארץ או בעולם בפורום כלשהו לפני הגשת בקשת הפטנט. בכדי להבטיח קיום תנאי זה יש לבצע חיפוש מקיף במאגרי מידע שונים טרם הגשת הבקשה לפטנט. כמו כן, על ההמצאה להיות מועילה, כלומר לבצע את המטרה אותה היא אמורה לבצע וביעילות. ולבסוף על הפטנט להציג התקדמות המצאתית, כזאת אשר אינה נראית כעניין מובן מאליו עבור בעל מקצוע ממוצע המצוי בתחום הרלוונטי.

סימן מסחר (trade mark) אות, שם, או סמל המשמשים לזיהוי המוצר ולבידולו ממוצרים אחרים.  תקף ללא מגבלת זמן, נרשם במשרדי הפטנטים. רונן מרדכי גרין מסביר כי אין צורך בעו”ד להגשת סימן המסחר. הטפסים נמצאים בלשכת פטנטים וסימני המסחר וניתנים למילוי בקלות יחסית.

יתרונות רישום סימן מסחר: 1. אתה בעל הזכויות היחידות להשתמש בסימן זה בטריטוריה בה רשמת את הסימן. 2. קל יותר לתבוע חברות שמפרות סימני מסחר (נטל ההוכחה עליהם). 3. מעניק זכויות לשימוש בסימן ומניעה של אחרים לשימוש בסימן זה או סימן דומה. 4. לאחר הגשת בקשה במדינה אחת זה מאפשר ביתר קלות הגשת בקשות במדינות נוספות (הליך מהיר יותר). זכויות יוצרים – זכות מוקנית שתכליתה למנוע הדפסה, העתקה או הוצאה לאור של כל עבודת יצירה מקורית. (חיי מחבר + 50 שנה).

סודות  מסחריים– הגנה בפני גילוי מידע על ידי זר העלול להזיק לעסק. כאשר יזם מעוניין לשמור רעיון או תהליך בגדר סוד מסחרי. מתאים כאשר יזם מעוניין לשמור רעיון או תהליך חסוי ולתת רישיון לאחרים תמורת תשלום להשתמש בו או למכור אותו להם. תקופת ההגנה כסוד מסחרי כל עוד הרעיון או התהליך נשארים חסויים. סודות מסחריים קשים להגנה ובד”כ ניתן לתבוע רק לאחר שכבר בוצעה הפרה.

הרשאה– הסכם חוזי המעניק לזולת זכויות להשתמש בהון האינטלקטואלי או בקניין רוחני (מידע, תהליך, טכנו’ שמוגנת בפטנט, סימן מסחרי או זכויות יוצרים), תמורת תשלום או תגמול.

בטיחות וחבות המוצר– להקפיד על כל ההנחיות המשפטיות הקשורות במוצר חדש והמכוסות ע”י החברה צריכה לעמוד בתקנים הנקבעים ע”י חוקים  מגנים על  הצרכנים על מנת להיות בטוחים שרוכשים מוצר בטוח לשימוש. החברה נוהגת לבטח את עצמה מפני תביעות. (רשלנות נוגעת לכל חלקי תהליך הייצור והשיווק)

אחריות אם הפרסום מגזים בתכונות המוצר או שהמוצר אינו עומד במה שהובטח

חבות מוחלטת במקרה של מוצר פגום טרם שימוש, הצגת המוצר שלא כהלכה-כאשר הפרסום, התווית על גבי המוצר או מידע אחר מסלפים את העובדות הנכונות על המוצר)

ביטוח כאמור לעיל על מנת להגן על עצמה מפני תביעות ראוי שהחברה תדאג למס’ ביטוחים. דוג’: ביטוח נגד גניבות, שריפה, נזק שנגרם ע”י עובדי החברה או מוצרי החברה וכד’. חוזה חשוב מאד לחתום על חוזה על מנת להגן על זכויותיך.

השוואה בין זכויות יוצרים לרישום פטנט:

תנאי קיום: מקוריות בלבד לעומת רישום (לאחר קיום תנאים טכניים רבים).

משך ההגנה: חיי המחבר (50-70 שנה) לעומת 20 שנה.

הפרה והוכחתה: מהותית-הוכחת העתקה בפועל לעומת זהות או דמיון בלבד מספיקים לקיום הפרה.

נגישות