רונן מרדכי גרין מסייע ליזמים בנושא התכנית העסקית

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

האם כתיבת התכנית העסקית מסייעת ליזם להגשים את רעיונו החדשני? מהם הקשיים איתן עלול להתמודד היזם בעת כתיבת התכנית העסקית וכיצד ניתן להתגבר עליהם?

ע”פ דבריו של רונן מרדכי גרין היזם, תכנית עסקית היא למעשה מסמך כתוב המתאר היבטים חיצוניים ופנימיים הקשורים להקמת המיזם וכן משמש ככלי לגיוס ההון הנחוץ לו. התכנית העסקית מפרטת את השלבים והאמצעים לאורך הקמת המיזם, מהווה שילוב של היבטים פונקציונאליים שונים כמו שיווק, מימון, ייצור ועוד, ומתייחסת להחלטות הנוגעות לטווח הקצר ולטווח הארוך, למעשה מתווה את הדרך למימוש הרעיון למיזם. באמצעותה, היזם יכול לפנות למשקיעים פוטנציאלים, אשר ילמדו על יכולתו הארגונית והאנליטית וכן יכולתו של הארגון, לתכנן את האסטרטגיה העסקית באופן שנכון לו וליישם את המטרות שהציב לעצמו טרם כתיבתה. על התוכנית להיות ברורה, תכליתית, הכוללת את חזונו, מטרתו ויעדיו של היזם, תכנית אשר מעבירה את המסר העיקרי.

במקביל ימשיך היזם לפתח את התכנית העסקית, שברב המקרים, מכורח המציאות מתפתחת ומשתנה עם התקדמות המיזם כתוצאה של מידע חדש ולמידה מניסיון. כל פרק זמן או שינוי עסקי שמתרחש מחייב את היזם לעדכן את התכנית ולשנותה בהתאם להתפתחויות העסקיות, שהן בדרך כלל תכופות ומהירות, כאשר חלק גדול מהן אינו צפוי בתחילת הדרך. מה שהופך אותה למסמך חי, דינמי ומשתנה. חשיבותה של התכנית העסקית רבה כיוון שהיא עוזרת ליזם להפוך את רעיונו למוחשי ולכן כתיבת התכנית העסקית אכן מסייעת ליזם להגשים את רעיונו החדשני. היזם עלול להתקל בקשיים בעת כתיבת התכנית העסקית הנובעים מחוסר ניסיונו. בשלב כתיבת התוכנית היזם לא יודע כיצד להגדיר את מטרותיו ויעדיו, קיים חוסר בהבנת צרכי הלקוחותהפוטנציאלים, יכולת המתחרים, העלויות הנדרשות לפיתוח המיזם וציפיות המשקיעים. היזם צריך להיות מודע אודות השוק והסביבה העסקית אליה הוא שואף, יחסי הכוחות והעדפות הצרכנים, יש לו צורך בעשיית שיעורי בית, בעזרת האינטרנט, הספרים, אנשי מקצוע ועוד.

arrow 3110803 640 - רונן מרדכי גרין מסייע ליזמים בנושא התכנית העסקית
רונן מרדכי גרין – יזמות ותכנית עסקית

בעת כתיבת התוכנית העסקית היזם אינו מודע למשאבים הדרושים לו לצורך פיתוח המיזם, הוא עלול להעריך את העלויות לא נכון, מה שיביא לקשיי מימון בהמשך. כדי להתגבר על קושי זה, היזם יצטרך לבדוק ולהסתמך על עלויותיהם של מיזמים קודמים וקיימים אחרים. כתיבת התוכנית דורשת התמחות בתחומים רבים כגון חשבונאות, תכנון ובקרה, שיווק, מכירות, תכנון ופיתוח מוצרים, ניהול משאבי אנוש, חוק וכו’.

היזם עצמו לא יכול להיות בקיא בכל התחומים הללו, הוא אינו בקיא בהגדרת התוכנית הממונית, השיווקית והערכת הסיכונים, אף שהתוכנית צריכה להיות כתובה על ידו. כדי להתגבר על קושי זה, על היזם להיות מודע ולהעריך את המומחיות שלו ושל אנשי צוותו בתחומים השונים ובמידת הצורך להסתייע ביועצים מומחים, בתחומים השונים. המיזם הוא רעיונו של היזם, הבייבי שלו, כל עולמו, אי לכך היזם נמצא בביטחון מלא ברעיון, בשלמותו, בצורך היעיל בו, באפקטיביות שלו, אך מצב זה עלול להפוך לקושי, לחוסר מודעות בחסרונות ובכשלים, היזם יצטרך לפנות למומחה ולהסביר לו בתיאור מדויק על המיזם על מנת לקבל חוות דעת אובייקטיבית. (גם אם תהיה לא פשוטה לשמיעה). התוכנית העסקית צריכה להתייחס לשלוש נקודות מבט: של היזם, של הלקוחות הפוטנציאליים ושל המשקיעים. אופי כתיבתה והיקפה תלויים בצרכיה, בגודל המיזם ובענף הספציפי של המיזם.

רונן מרדכי גרין טוען כי לעיתים קיים קושי בכתיבת התוכנית העסקית באופן אפקטיבי שיבטיח כי כל אחד מהגורמים ובמיוחד המשקיעים יבין את נקודת המבט שלו. כדי להתגבר על קושי זה, היזם יידרש להכין מצגת קצרה שבה תוצג התוכנית העסקית במטרה “למכור” את הרעיון למשקיעים.

נגישות